
Jak i gdzie zgłosić awarię sygnalizacji świetlnej? Krok po kroku
Każda awaria sygnalizacji świetlnej na drodze powinna zostać natychmiast zgłoszona do zarządcy odpowiedzialnego za dany odcinek drogi publicznej. To niezbędne, aby w jak najkrótszym czasie naprawić sygnalizatory świetlne i przywrócić maksimum bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
A zatem gdzie zgłosić uszkodzoną sygnalizację świetlną? To proste. Najpierw sprawdzamy, kto odpowiada za konkretny rodzaj drogi. Po ustaleniu zarządcy, możemy skontaktować się z lokalnym urzędem miasta, bezpośrednio z zarządcą lub drogową służbą techniczną.
O sygnalizatorach drogowych warto wiedzieć nieco więcej niż to, że występują w trzech kolorach. Przygotowaliśmy na ten temat inny wpis blogowy. Zobacz: Jakie są rodzaje sygnalizacji świetlnej?
Na ten moment w wielu gminach i miastach skorzystamy też z internetowego systemu zgłoszeń, a także możemy poinformować o uszkodzeniu sygnalizacji na linii alarmowej pod wybranym numerem telefonu.
Zepsuta sygnalizacja świetlna – kto odpowiada za naprawę usterki?
W Polsce głównym podmiotem odpowiedzialnym za dbałość o prawidłowe działanie sygnalizacji świetlnej na drogach publicznych oraz odpowiedniego rozmieszczenia takich oznaczeń, jak znaki poziome, znaki ostrzegawcze czy nawet znaki zakazu, są zarządcy.
Poszczególne organizacje są zobligowane do reagowania na wszelkie zgłoszenia związane z zepsutą sygnalizacją świetlną czy nawet uszkodzeniem znaków drogowych postawionych wzdłuż jezdni.
Najszybsza opcja na zgłoszenia awarii sygnalizacji świetlnej to telefon na numer alarmowy 112. Wtedy operator skieruje nas do odpowiedniego zarządcy drogi, np. urzędu miasta, gminy, starostwa powiatowego lub GDDKiA w celu zgłoszenia niedziałających sygnalizatorów w danym miejscu.
W naszym kraju rozróżniamy kilku zarządców, którzy są przypisani do konkretnych rodzajów dróg, a mianowicie:
- droga krajowa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
- droga wojewódzka – zarząd województwa,
- droga powiatowa – zarząd powiatu,
- droga gminna – wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Zarządca drogi oprócz tego, że musi naprawić lub zlecić wymianę uszkodzonych elementów, przez które nie działa sygnalizacja świetlna, dodatkowo jest zobligowany do ciągłego rozwoju infrastruktury drogowej, prawidłowego stosowania oznaczeń drogowych oraz koordynowania robót budowlanych na terenie drogi, aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.
Kiedy sygnalizacja świetlna może ulec uszkodzeniu?
Jest wiele czynników, które mogą powodować, że sygnalizacja drogowa zostanie uszkodzona. Najczęstsza przyczyna to przede wszystkim oddziaływanie zewnętrznych czynników atmosferycznych, np. silnych podmuchów wiatru, zmiennych temperatur, gradu czy ulewnego deszczu. Takie czynniki mogą powodować uszkodzenia techniczne sygnalizatorów – wtedy konieczna jest nawet wymiana kompletnej sygnalizacji na nową.
Pozostałe przyczyny, które powodują zepsucie sygnalizacji świetlnej to:
- akty wandalizmu,
- kradzieże,
- zwarcia w instalacji elektrycznej,
- przerwy w dostawie prądu,
- przepalone żarówki w sygnalizatorach.
To tylko kilka czynników, które powodują, że sygnalizacja drogowa nie działa tak, jak należy lub jest całkowicie wyłączona z użytku. Zapamiętajmy więc, gdzie zgłosić niedziałającą sygnalizację świetlną, aby zarządca mógł jak najszybciej zareagować i usunąć usterkę. To niezbędne, aby bezpieczeństwo ruchu drogowego było utrzymane na wysokim poziomie.
W miejscach, gdzie nastąpiło uszkodzenie sygnalizatorów, musimy się stosować do wskazówek funkcjonariusza policji, znaków pionowych i poziomych, a jeśli ich nie ma, kierujemy się zasadą prawej ręki.
Ile może potrwać naprawa awarii sygnalizacji świetlnej?
Ciężko to stwierdzić, ale na pewno cała procedura od zgłoszenia do finalnej naprawy lub wymiany sygnalizatora świetlnego potrwa co najmniej kilka godzin. W skrajnych przypadkach roboty drogowe przeciągają się do kilku dni, szczególnie jeśli zarządca nie ma dostępu do nowych sygnalizatorów od ręki. Te na szczęście można zamówić w naszym sklepie internetowym praktycznie od ręki, z opcją odbioru osobistego w Warszawie oraz z możliwością skorzystania z usługi montażowej. Czas oczekiwania wynosi zazwyczaj 10 dni roboczych.
Kiedy zgłosimy zepsutą sygnalizację świetlną do zarządcy, naprawa zostanie przeprowadzona najszybciej, jak tylko będzie to możliwe. Obowiązkiem zarządcy jest prawidłowe oznakowanie robót drogowych oraz zapewnienie innych rozwiązań, które pozwolą utrzymać bezpieczeństwo w ruchu drogowym np. na skrzyżowaniu z zepsutymi sygnalizatorami.
Napisz komentarz