Pomagamy w wyborze +48 695 500 540
suma: 0,00 zł Złóż zamówienie

Oznakowanie robót drogowych – zasady

0
Oznakowanie robót drogowych – zasady

Podmioty odpowiedzialne za remonty na drogach publicznych i w miejscach infrastruktury miejskiej są zobowiązane do poprawnego oznakowania niebezpiecznych terenów. To ważne, chociażby ze względu na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dokładne regulacje, jak oznaczyć teren wokół robót drogowych znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem[1].

Projekt organizacji ruchu na czas remontu – co powinien zawierać?

Oznakowanie robót drogowych nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Ta procedura wymaga przede wszystkim wcześniejszego rozplanowania umieszczenia znaków drogowych i sygnalizatorów świetlnych. To możliwe w trakcie tworzenia uproszczonego projektu organizacji ruchu, który zawiera:

  • opisy techniczne związane z charakterem przeprowadzanych prac,
  • schemat rozmieszczenia znaków drogowych oraz urządzeń do zarządzania przejazdem pojazdów,
  • metodę rozmieszczenia oznakowania zabezpieczającego,
  • program sygnalizacji świetlnej do sterowania ruchem wahadłowym,
  • terminy wprowadzenia czasowej reorganizacji ruchu na danym odcinku jezdni,
  • dane projektanta.

Kompleksowo stworzony plan dotyczący tego, jak oznaczyć teren robót drogowych to podstawa, aby zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego prac osobom odpowiedzialnym za przeprowadzanie prac remontowych na powierzchni jezdni.

Oznakowanie robót drogowych – jakie są obowiązki wykonawcy?

Zgodnie z zasadami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonawca prac remontowych na drodze jest zobowiązany do dopełnienia szeregu formalności oraz poprawnego oznakowania robót drogowych[2]. To jednak nie wszystko. Podmiot realizujący organizację ruchu na podstawie zatwierdzonego projektu jest zobowiązany w terminie co najmniej 24 godzin przed planowanym rozpoczęciem prac do powiadomienia o zmianach w organizacji ruchu drogowego:

  • Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
  • Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji dla danego regionu.

Wszelkie uchybienia oraz zaniedbania po stronie wykonawcy mogą skutkować zagrożeniem w ruchu drogowym i wstrzymaniem prac na danym terenie, aż do czasu wprowadzenia poprawnego oznakowania robót drogowych. Warto też dodać, że projekt nowej organizacji ruchu powinien być zatwierdzony przez GDDKiA.

 

Jak oznaczyć teren robót drogowych?  Znaki i tablice

Prawidłowe oznakowanie terenu robót budowlanych jest konieczne, aby utrzymać porządek i bezpieczeństwo na remontowanym odcinku jezdni. Aby zminimalizować ewentualne utrudnienia w ruchu lądowym, konieczne jest ustalenie:

  • limitów prędkości,
  • pierwszeństwa przejazdu,
  • sygnalizacji świetlnej wahadłowej,
  • oznakowania niebezpiecznych elementów lub nierówności na powierzchni jezdni.

W przypadku dróg ekspresowych i autostrad obowiązuje zmniejszenie limitu prędkości do 80 km/h, natomiast przy wyjazdach z terenu budowy oraz na przewiązkach można zastosować ograniczenie do 60 km/h lub 50 km/h.

Kilka znaków, które są wykorzystywane do oznakowania robót drogowych to:

  • Znak drogowy B-33 – dotyczy ograniczenia ruchu do konkretnej prędkości ustalonej cyframi znajdującymi się na znaku drogowym.
  • Znak drogowy B-1 – zakazuje jazdy w obu kierunkach i może występować z tabliczkami informacyjnymi, kogo dotyczy ten zakaz.
  • Znak drogowy B-18 – określa zakaz wjazdu pojazdów o masie całkowitej ponad ustaloną wartość wyrażoną w tonach.

To najpopularniejsze znaki drogowe, jakie wykorzystuje się do oznakowania robót drogowych na publicznych jezdniach. Zarządca lub wykonawca robót są zobowiązani do tego, aby kupić i odpowiednio rozstawić oznakowanie tak, aby miejsce przeprowadzania prac remontowych było bezpieczne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej o oznakowaniu robót na drodze? Przeczytaj nasz wpis blogowy i sprawdź, ile kosztuje znak drogowy i gdzie można go kupić. W przypadku większych przedsięwzięć to naprawdę spory wydatek rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych za kompletne oznakowanie jezdni.

Ruch wahadłowy a oznakowanie robót drogowych – co warto wiedzieć?

Ruch wahadłowy w miejscu przeprowadzania robót drogowych jest konieczny wtedy, kiedy z użytku zostanie wyłączony jeden z pasów ruchu. Zwężony odcinek drogi nie może być dłuższy niż 300 metrów. Na drogach ze skrzyżowaniami niezbędne jest także dodatkowe sterowanie ruchem na każdej z dróg wlotowych. Przepisy dopuszczają możliwość stosowania sygnalizacji świetlnej, która jest obsługiwana przez sterowniki elektroniczne lub detektory ruchu. Maksymalna długość światła czerwonego dla jednego kierunku ruchu to 5 minut.

Na drogach z ruchem wahadłowym zaleca się stosowanie sygnalizatora wahadłowego 2-komorowego LED w zestawie z detektorem ruchu. To dobre rozwiązanie, które umożliwia zapewnienie bezpiecznego przejazdu dla kierujących pojazdami z każdej stron na zwężonej drodze. Przed zwężonym odcinkiem jezdni stosuje się tablicę ostrzegającą U-27, natomiast w przypadku zjazdu na sąsiedni pas ruchu wymagany jest znak drogowy F-21.

Więcej informacji na temat tego, kiedy może być stosowana sygnalizacja wahadłowa, znajdziesz na naszym blogu.

W takich miejscach niezbędne są także tablice kierujące na jeden pas ruchu. Te najczęściej stosowane to:

Każdy podmiot zajmujący się przeprowadzaniem prac remontowych na drodze i organizacją ruchu powinien wiedzieć, jak oznaczyć teren robót drogowych. Sprawdzone i zgodne technicznie z aktualnymi przepisami znaki drogowe można zamówić przez internet. Dowiedz się, jakie są korzyści z zamawiania drogowskazów online.

Oznakowanie robót drogowych – podsumowanie

Miejsca przeprowadzania prac remontowych na drogach publicznych muszą być odpowiednio oznakowane. Zgodnie z aktualnymi przepisami podmioty odpowiedzialne za organizację ruchu muszą używać znaków pionowych w rozmiarach D – dużych oraz W – wielkich, zależnie od rodzaju drogi. Co więcej, drogowskazy muszą być pokryte folią odblaskową typu 2 lub 3 i spełniać podstawowe parametry techniczne wymagane Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach[3].

 

[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20031771729

[2] https://www.gov.pl/web/gddkia-opole/zasady-oznakowania-robot-utrzymaniowych

[3] https://dziennikustaw.gov.pl/du/2003/s/220/2181

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium