Sygnalizacja świetlna na drogach – co warto wiedzieć o takich systemach?
Celem jej stosowania na drogach jest uporządkowane i organizacja ruchu w taki sposób, aby przejazd pojazdów w danym miejscu odbywał się w jak najbezpieczniejszy sposób. To pozwala na sprawne i bezpiecznie poruszanie się po skrzyżowaniach, podczas przechowania przez przejścia dla pieszych oraz w trakcie przejazdu przez tory kolejowe.
Praktycznie każdy kierowca pojazdów mechanicznych na co dzień spotyka się z koniecznością respektowania zasad narzucanych na drodze przez zastosowaną sygnalizację świetlną. Rozpoznawanie i rozróżnianie konkretnych oznaczeń czasem okazuje się trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Wynika to ze sporej różnorodności symboli i kolorów wyświetlanych na okrągłych tablicach sygnalizatora drogowego.
Ciekawostka! Pierwsza sygnalizacja świetlna została zastosowana w Stanach Zjednoczonych już w 1914 roku i obejmowała tylko dwie barwy: czerwony i zielony. Dopiero 12 lat później w Warszawie pojawił się pierwszy sygnalizator drogowy.
Jak działa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu?
Zasada działania sygnalizatora świetlnego jest wyjątkowo prosta. Sposób funkcjonowania takich urządzeń stosowanych w infrastrukturze drogowej można opisać w trzech prostych krokach:
- Sygnał zielony – zezwala na jazdę poza sygnalizator.
- Sygnał pomarańczowy – nakazuje kierowcy zachować szczególną ostrożność i zatrzymać się, jeśli to możliwe i nie zagraża ruchu bezpieczeństwa drogowego.
- Sygnał czerwony – pod żadnym pozorem nie można wjechać za sygnalizator.
Dokładne kwestie odnoszące się do wyglądu i zasady działania sygnalizacji drogowej można znaleźć w Rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.[1] Warto mieć na uwadze, że sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu zawsze będzie działać w innym tempie niż np. sygnalizator na drodze ekspresowej lub przy przejściu dla pieszych.
Istotną kwestią są też zasady oznakowania robót drogowych. Takie miejsca można oznaczyć, używając sygnalizatorów świetlnych, standardowych znaków drogowych pionowych oraz malowanych oznaczeń poziomych.
Rodzaje sygnalizacji świetlnej – jakie rozróżniamy?
Miejsca, gdzie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu nie do końca jest widoczna powinny być oznakowane dodatkowo Znakiem A29 – Sygnały świetlne. Dzięki temu kierujący otrzymują informację o tym, że zbliżają się do sygnalizacji drogowej poza obszarem zabudowanym. Rodzaje sygnalizacji możemy podzielić na kilka typów:
- standardowe – drogowe stosowane na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych,
- kolejowe,
- tymczasowe, czyli wykorzystywane w trakcie przeprowadzania prac remontowych i reorganizacji ruchu, np. na ruch wahadłowy.
Podstawowa sygnalizacja świetlna (kolizyjna) występuje w kształcie koła o trzech barwach składowych. Jest oznaczona symbolem S-1. Jeśli na sygnalizacji znajdują się dodatkowe strzałki przy czerwonym kole, oznacza to warunkowy skręt w wybraną stronę. Są one oznaczane symbolem S-2.
Rodzaj sygnalizacji świetlnej z symbolem S-3 dotyczy przede wszystkim aut, które jadą w kierunku oznaczonym strzałką na sygnalizatorze. Przy zielonym oznaczeniu kierujący mają gwarancję, że mogą przejechać bezkolizyjnie przez skrzyżowanie. Ostatnia grupa to sygnalizatory drogowe S-4. Są najczęściej stosowane na autostradach i drogach szybkiego ruchu i zezwalają lub zakazują wjazdu na konkretny pas drogi.
W przypadku rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego obowiązują takie same oznaczenia, choć dodatkowe sygnalizatory dla pieszych są oznakowane jako S-5, natomiast dla rowerów S-6.
Co więcej, sygnalizatorami można też oznakować miejsca robót drogowych. Więcej o tym przeczytasz na naszym blogu, gdzie podpowiadamy, jakie znaki drogowe i inne oznaczenia mogą stosować podmioty realizujące prace remontowe na drodze.
Kiedy można, a kiedy nie można zawracać? Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu
Zawracanie na skrzyżowaniu ogólnym jest możliwe, o ile znaki drogowe lub oznaczenia na sygnalizatorach nie wskazują na inny sposób organizacji ruchu w danym miejscu, np. na skrzyżowaniu.
Jeśli sygnalizacja świetlna emituje czerwoną strzałkę w lewo, wtedy zawracanie na skrzyżowaniu jest kategorycznie zabronione. Podobna sytuacja ma miejsce, jeśli na skrzyżowaniu znajduje się znak B-23.
Sygnalizacja świetlna a rodzaje i zasady kierowania ruchem – podsumowanie
Chcesz dowiedzieć się dodatkowo, kiedy może być stosowana sygnalizacja wahadłowa? Przede wszystkim w miejscach, gdzie przeprowadzane są prace remontowe i został zamknięty, np. jeden pas ruchu. Wtedy sygnalizatory występują w wersji uproszczonej i tymczasowej, czyli z okręgami w dwóch kolorach: czerwonym i zielonym. To wystarczający sygnał ostrzegawczy i pozwalający na bezpieczne zarządzanie ruchem na terenie, gdzie pojawiły się chwilowe utrudnienia dla kierowców.
Rodzajów sygnalizacji świetlnej w Polsce jest naprawdę wiele, podobnie jak znaków drogowych wykorzystywanych do oznakowania dróg publicznych i prywatnych. Podsumowując: sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu porządkuje i organizuje ruch drogowy, dzieli się na typ kolizyjny i bezkolizyjny oraz informuje kierowców o pierwszeństwie przejazdu.
[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20021701393
Napisz komentarz