Pomagamy w wyborze +48 695 500 540
suma: 0,00 zł Złóż zamówienie
Blog
wstecz

Przejście sugerowane: jak wyznaczyć i dlaczego wymaga szczególnej uwagi?

0
Przejście sugerowane: jak wyznaczyć i dlaczego wymaga szczególnej uwagi?

Czym jest przejście sugerowane?

Przejście sugerowane to nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające bezpieczne przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych. Konstrukcja ta została oficjalnie wprowadzona do polskiego prawa drogowego we wrześniu 2022 roku. W przeciwieństwie do standardowych przejść dla pieszych, przejścia sugerowane nie są oznaczone charakterystyczną „zebrą” ani pionowymi znakami D-6 lub znakiem D-6b.

Jak wygląda przejście sugerowane?

W ujęciu technicznym przejście sugerowane charakteryzuje się obniżonymi krawężnikami oraz oznaczeniem fakturowym chodnika dla osób niedowidzących. Istotną cechą jest także odpowiednie dostosowanie techniczne zapewniające dobrą widoczność zarówno dla pieszych, jak i kierowców. Niekiedy przejścia sugerowane mogą posiadać dodatkowe elementy infrastruktury, takie jak:

  • wysepki na środku jezdni

  • systemy oznaczeń fakturowych

  • dodatkowe oświetlenie

  • progi zwalniające

Fundamentalna różnica między przejściem sugerowanym a standardowym przejściem dla pieszych dotyczy pierwszeństwa. Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami. Zgodnie z przepisami, osoba przekraczająca jezdnię w takim miejscu powinna pokonać ją najkrótszą drogą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów, ustępując pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na drodze.

Ponadto przejście sugerowane, w odróżnieniu od standardowych regulacji, może znajdować się w odległości mniejszej niż 100 m od regularnego przejścia dla pieszych. To wyjątek od zasady mówiącej, że pieszy może przechodzić przez jezdnię w miejscu nieoznakowanym, tylko gdy odległość do najbliższego przejścia przekracza 100 m.

Przejścia sugerowane stanowią narzędzie uporządkowania ruchu pieszego w miejscach, gdzie budowa pełnoprawnego przejścia nie jest konieczna. Ich głównym celem jest zmniejszenie liczby przypadków przechodzenia przez jezdnię w miejscach niedozwolonych, przy jednoczesnym wskazaniu pieszym najbezpieczniejszego miejsca umożliwiającego przekraczanie jezdni drogi. Są najczęściej stosowane w strefach o dużym ruchu pieszych, takich jak osiedla czy okolice szkół i wiat przystankowych.

Na drogach pozamiejskich o przejściu sugerowanym może ostrzegać kierowców znak A-30 z tabliczką „PIESI”, chociaż samo przejście pozostaje nieoznakowane zgodnie z definicją prawną.

tabliczka "Piesi"

Jak skorzystać z sugerowanego przejścia dla pieszych?

Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów na przejściu sugerowanym jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. To oznacza, że pieszy musi zachować szczególną ostrożność i jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom przed przejściem. Samochody nie muszą w tym wypadku ustąpić pieszym pierwszeństwa i piesi powinni o tym pamiętać, aby bezpiecznie przejść.

Gdzie i kiedy warto stosować przejścia sugerowane?

Stosowanie przejść sugerowanych powinno być przemyślane i zgodne z kryteriami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tego typu rozwiązania stosuje się w określonych lokalizacjach i warunkach, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo pieszych bez konieczności implementacji pełnoprawnego przejścia.

W pobliżu przystanków komunikacji miejskiej

Przejścia sugerowane są powszechnie stosowane w okolicach przystanków autobusowych, szczególnie tam, gdzie ruch pieszy pojawia się głównie podczas zatrzymania pojazdu komunikacji zbiorowej. Na drogach pozamiejskich o takim przejściu może ostrzegać kierowców znak A-30 z tabliczką „PIESI". To rozwiązanie jest szczególnie przydatne, gdy liczba osób korzystających z przystanku nie uzasadnia budowy pełnoprawnego przejścia.

Na osiedlach mieszkaniowych

Przejścia sugerowane sprawdzają się doskonale na terenach osiedli mieszkaniowych i w strefach zamieszkania. Są to lokalizacje charakteryzujące się mniejszym natężeniem ruchu pojazdów, gdzie piesi regularnie przekraczają jezdnię. Zastosowanie przejścia sugerowanego zamiast oznakowanego jest odpowiednie, gdy liczba pieszych mieści się w przedziale 25-45 osób w godzinach pomiarowych (6:00-9:00 i 14:00-17:00).

Na skrzyżowaniach o małym natężeniu ruchu

Na mniejszych skrzyżowaniach, zwłaszcza w okolicach osiedli mieszkaniowych, przejścia sugerowane stanowią dobre rozwiązanie. Są właściwe dla lokalizacji o dobrej widoczności, gdzie jednak natężenie ruchu pieszego jest stosunkowo niewielkie. Przejście takie musi zapewniać wzajemną widoczność pieszy-kierowca oraz bezpieczną strefę dojścia i oczekiwania.

W miejscach, gdzie nie ma potrzeby budowy przejścia oznakowanego

Przejścia sugerowane stosuje się w lokalizacjach, gdzie nie jest uzasadnione projektowanie oznakowanego przejścia dla pieszych. Dotyczy to miejsc, gdzie względy związane z ruchem pieszym przemawiają za wyznaczeniem bezpiecznego miejsca do przekroczenia jezdni, jednak budowa tradycyjnego przejścia nie jest konieczna. Przy jezdni o szerokości większej niż 7 m należy zapewnić pieszemu możliwość pokonania jej w dwóch etapach (wyspa dzieląca w osi jezdni).

W sytuacjach, gdy inne przejście jest oddalone o ponad 100 m

Przejścia sugerowane są szczególnie wartościowe, gdy formalne przejście dla pieszych jest oddalone o więcej niż 100 m. W takiej sytuacji pieszy może legalnie korzystać z przejścia sugerowanego. Przejścia te są korzystne również na ulicach o szerokiej jezdni, gdzie standardowe przejścia dla pieszych są umieszczone w dużych odstępach.

Jak zapewnić bezpieczeństwo na przejściu sugerowanym?

Bezpieczeństwo pieszych powinno być priorytetem przy projektowaniu przejść sugerowanych, ponieważ w przeciwieństwie do oznakowanych zebr, pieszy nie ma na nich pierwszeństwa. Właściwe wdrożenie elementów infrastruktury oraz edukacja użytkowników dróg mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków.

Zastosowanie azylów i wyniesień

Azyle drogowe na przejściach sugerowanych spełniają dwie ważne funkcje – skracają czas przebywania pieszego na jezdni oraz wymuszają na kierowcach zmniejszenie prędkości. Są szczególnie przydatne na drogach o dużym natężeniu ruchu pieszego i kołowego. Wyniesione przejścia eliminują z kolei konieczność pokonywania różnic wysokości, co jest istotne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z balkonikami czy kulami łokciowymi. Dodatkowo wyniesienie przejścia zwiększa widoczność pieszego dla kierowców.

Azyl drogowy narożny PCV-AN

Dobre oświetlenie miejsca przejścia

Każde przejście sugerowane powinno być odpowiednio oświetlone. Prawidłowe oświetlenie musi zapewniać dobrą widoczność zarówno z perspektywy pieszego, jak i kierowcy. Najważniejsze parametry to: odpowiednie natężenie światła i wysoka efektywność świetlna. Warto zastosować oświetlenie o barwie białej i wysokim wskaźniku odwzorowania kolorów, które umożliwia prawidłowe rozróżnianie kolorów przez osoby słabowidzące.

Zastosowanie fakturowych płytek dla osób niedowidzących

System oznaczeń fakturowych to niezbędny element bezpieczeństwa na przejściach sugerowanych. Płytki ostrzegawcze z wypustkami powinny być instalowane przy krawędzi krawężnika, tworząc pas ostrzegawczy o szerokości 0,8 m. Ich zadaniem jest poinformowanie osób niewidomych o zbliżaniu się do jezdni. Równie istotne są płytki kierunkowe z podłużnymi wypukłościami, które prowadzą pieszych po wyznaczonych trasach. Materiały powinny być trwałe, odporne na ścieranie i posiadać właściwości antypoślizgowe.

Edukacja pieszych i kierowców

Skuteczna komunikacja zasad korzystania z przejść sugerowanych jest niezbędna, ponieważ wielu uczestników ruchu może nie znać różnicy między przejściem sugerowanym a oznakowanym. Można prowadzić akcje edukacyjne, informując pieszych, że na przejściach sugerowanych nie mają pierwszeństwa. Edukacja zwiększa świadomość bezpieczeństwa i redukuje ryzyko wypadków.

Regularne kontrole i audyty bezpieczeństwa

Systematyczne audyty bezpieczeństwa pomagają zidentyfikować i usunąć potencjalne zagrożenia. Podczas kontroli należy zwracać uwagę na: prawidłową lokalizację i geometrię przejścia, warunki widoczności, stan oznakowania, stan nawierzchni, możliwość dojścia do przejść oraz prawidłowość oświetlenia. Regularne audyty przyczyniają się do trwałej poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszego.

Przejścia sugerowane to stosunkowo nowe rozwiązanie w polskim prawie drogowym, które wymaga szczególnej uwagi zarządców ze względu na specyficzne zasady bezpieczeństwa.

Napisz komentarz

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium