Pomagamy w wyborze +48 695 500 540
suma: 0,00 zł Złóż zamówienie
Blog
wstecz

Progi zwalniające – rodzaje i zastosowanie

0
Progi zwalniające – rodzaje i zastosowanie

Progi zwalniające są nieodzownym elementem infrastruktury drogowej, służącym poprawie bezpieczeństwa na drogach, szczególnie tam, gdzie występuje wzmożony ruch pieszych lub istnieje konieczność ograniczenia prędkości pojazdów. W poniższym artykule przybliżymy najważniejsze informacje dotyczące rodzajów progów zwalniających, ich zastosowań oraz wymagań związanych z ich montażem i oznakowaniem.

Dlaczego stosuje się progi zwalniające?

Progi zwalniające są projektowane z myślą o wymuszaniu na kierowcach zmniejszenia prędkości pojazdów na określonych odcinkach dróg. Mają szczególne znaczenie w miejscach, gdzie przekraczanie dozwolonej prędkości może prowadzić do zagrożeń, do takich miejsc należą osiedla mieszkalne, okolice szkół, przedszkoli czy parki. Dzięki progom spowalniającym minimalizuje się ryzyko wypadków, a przez to poprawia się bezpieczeństwo mieszkańców.

Na ten moment podmioty zobligowane do stosowania progów i elementów gumowych w infrastrukturze drogowej to: zarządcy, prywatni właściciele posesji, instytucje państwowe odpowiedzialne za utrzymanie bezpieczeństwa na wybranych drogach.

Rodzaje progów spowalniających i ich charakterystyka

Każdy rodzaj progu charakteryzuje się odmienną konstrukcją oraz dopuszczalną prędkością przejazdu, co pozwala na ich dostosowanie do specyficznych warunków drogowych. Poniżej przedstawiamy najczęściej spotykane typy progów zwalniających wraz z ich kluczowymi cechami.

Progi najazdowe (U-16)

To konstrukcje, które można pokonać pojazdami w sposób płynny. Delikatnie wymuszają zmniejszenie prędkości, ale bez konieczności spowalniania pojazdów praktycznie do zera. Można je spotkać, np. przed przejściami dla pieszych. Zaliczamy do nich: progi listwowe, płytowe oraz wyspowe.

Progi listwowe (U-16a, U-16d)

Progi listwowe obejmują całą szerokość jezdni. Występują w wersjach jednoczęściowych lub modułowych, co pozwala na dopasowanie ich długości do potrzeb konkretnej drogi. Maksymalna prędkość przejazdu przez tego typu progi wynosi 30 km/h (U-16a) lub 20 km/h (U-16d). Wykonane z trwałych materiałów, takich jak guma czy tworzywa sztuczne, są wytrzymałe i łatwe w montażu. Wymagają spowolnienia przed najazdem, ale jednocześnie nie sprawiają zagrożenia uszkodzenia pojazdu i utrzymują płynność ruchu.

Progi płytowe (U-16b)

Próg zwalniający płytowy ma formę szerokiej płyty ukształtowanej bezpośrednio na nawierzchni lub zamocowanej na niej. Cechuje się możliwością tworzenia przejść dla pieszych oraz dopuszczalną prędkością przejazdu do 30 km/h. W zależności od projektu może być wykonany z gumy lub betonu. Do tego rodzaju progów zaliczamy także próg zwalniający z kostki brukowej.

Progi wyspowe (U-16c)

Ten rodzaj progów ma specyficzny kształt wyspy umieszczonej centralnie na jezdni. Progi wyspowe są stosowane głównie na drogach, gdzie poruszają się autobusy, ponieważ umożliwiają ich łatwe ominięcie. Maksymalna prędkość przejazdu przez próg wyspowy wynosi 30 km/h.

Progi podrzutowe (U-17)

Progi podrzutowe służą do znacznego ograniczenia prędkości pojazdów, nawet do 5–8 km/h. Są stosowane głównie na parkingach, terenach zakładowych czy wewnątrz osiedli. Ich montaż jest ograniczony do dróg wewnętrznych i innych terenów zamkniętych. Występują w formie wybrzuszeń, które wymuszają zmniejszenie prędkości kierowców. Są znacznie agresywniejsze niż modele najazdowe.

Zasady oznakowania progów zwalniających

Prawidłowe oznakowanie progów zwalniających jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Przepisy wymagają, by każdy zamontowany na drodze publicznej próg był odpowiednio oznaczony znakami pionowymi oraz poziomymi.

Oznakowanie pionowe

Najważniejszym znakiem ostrzegawczym jest znak A-11a „próg zwalniający”. Może mu towarzyszyć znak B-33 określający ograniczenie prędkości. Jeśli progi są zlokalizowane w strefie ograniczonej prędkości, stosowanie znaku B-33 nie jest wymagane.

Sprawdź naszą ofertę: Znaki ostrzegawcze A-11a

Oznakowanie poziome

Każdy próg powinien być oznaczony znakiem poziomym P-25. Na nawierzchni jezdni mogą być również umieszczane punktowe elementy odblaskowe, co poprawia widoczność urządzeń w nocy.

Gotowe progi zwalniające do montażu na drogach powinny mieć odpowiednią: budowę, kąt nachylenia, wysokość oraz kolorystykę.

Kto decyduje o umieszczeniu progu zwalniającego?

Montaż progów zwalniających wymaga zgody zarządcy drogi, np. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad lub władz lokalnych. Wniosek o montaż może złożyć każdy mieszkaniec, przedstawiając szczegółowe uzasadnienie konieczności ich instalacji. Kluczowe jest określenie miejsca oraz warunków ruchu drogowego.

Żeby zainicjować montaż progu zwalniającego na określonym odcinku drogi, należy złożyć odpowiedni wniosek do właściwego organu zarządzającego ruchem drogowym. W zależności od kategorii drogi, organem tym może być starostwo powiatowe, urząd gminy lub prezydent miasta na prawach powiatu. Przed złożeniem wniosku warto skonsultować się z lokalnym Wydziałem Infrastruktury, aby upewnić się, do kogo dokładnie skierować dokument.

Elementy, które powinien zawierać wniosek:

  • Dokładna lokalizacja: wskazanie miejsca, gdzie proponowany jest montaż progu, z uwzględnieniem nazwy ulicy oraz konkretnego odcinka.
  • Uzasadnienie: Szczegółowe argumenty przemawiające za potrzebą instalacji progu, takie jak:
    • wzmożony ruch pojazdów.
    • częste przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierowców.
    • bliskość szkół, przedszkoli, placów zabaw czy innych miejsc o dużym natężeniu ruchu pieszego.
    • historia wypadków lub kolizji w tym rejonie.
  • Poparcie społeczne: Podpisy mieszkańców lub użytkowników drogi, którzy wspierają inicjatywę montażu progu. Zbiorowe poparcie może zwiększyć szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku.
  • Dodatkowe informacje: Ewentualne propozycje dotyczące rodzaju progu zwalniającego czy sugestie dotyczące jego oznakowania.

Warto pamiętać, że proces rozpatrywania wniosku może obejmować analizę natężenia ruchu, badanie bezpieczeństwa oraz konsultacje z odpowiednimi służbami. Czas oczekiwania na decyzję zależy od procedur obowiązujących w danym organie oraz od specyfiki lokalizacji. Dla ułatwienia procedury wzory wniosków o montaż progu zwalniającego można z powodzeniem wyszukać w sieci.

Gdzie można, a gdzie nie wolno montować progów zwalniających?

Nie każde miejsce nadaje się do instalacji progów zwalniających, a ich montaż jest ściśle regulowany przepisami. Wprowadzenie tych urządzeń musi uwzględniać bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz specyfikę drogi. Miejsca, gdzie montaż progów zwalniających jest niedozwolony to:

  • drogi krajowe i wojewódzkie – kluczowe arterie komunikacyjne, na których płynność ruchu ma priorytet.
  • drogi ekspresowe i ulice główne – w tym ulice o ruchu przyspieszonym, gdzie progi mogłyby zakłócać dynamikę jazdy.
  • drogi dojazdowe służb ratunkowych – takie jak straż pożarna, pogotowie ratunkowe czy policja, gdzie przeszkody mogą wydłużyć czas reakcji.
  • drogi z kursującymi autobusami – wyjątek stanowią tu progi wyspowe, które umożliwiają ominięcie przez pojazdy komunikacji miejskiej.
  • jezdnie inne niż bitumiczne – tam, gdzie brak możliwości naniesienia oznakowania poziomego P-25.
  • łuki dróg – oraz inne odcinki, na których progi mogą stanowić zagrożenie, np. przy ograniczonej widoczności.

Dodatkowe ograniczenia dotyczą:

  • Obiektów mostowych, tuneli oraz konstrukcji inżynierskich, takich jak przepusty i przejścia podziemne.
  • Lokalizacji bliższych niż 25 metrów od wyżej wymienionych elementów infrastruktury.

ruch uliczny

Jak montowany jest próg zwalniający?

Zwykle instalacja progu nie wymaga szczególnego przygotowania podłoża, za wyjątkiem nawierzchni wykonanej z kostki brukowej granitowej. Sam montaż jednak odbywa się przy użyciu kołków rozporowych bezpośrednio do nawierzchni drogi.

Żeby próg zwalniający został zamontowany poprawnie, trzeba także wiedzieć, jakie progi zwalniające są w 100% legalne. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury nakłada wymóg, że urządzenie fizycznie zwalniające prędkość pojazdów mechanicznych nie powinno być wyższe niż 10 cm.

Jakie są zasady rozmieszczenia progów zwalniających w seriach?

Jeżeli zachodzi potrzeba montażu większej liczby progów na jednym odcinku drogi, powinny być one rozmieszczane w seriach liczących co najmniej trzy urządzenia. Odległość między nimi musi wynosić od 20 do 150 metrów, zależnie od warunków lokalnych, takich jak natężenie ruchu czy charakter terenu.

próg zwalniający

Montaż spowalniaczy na drogach prywatnych

Drogi prywatne, w myśl przepisów, są klasyfikowane jako drogi wewnętrzne. Zarządzanie nimi, w tym budowa, remont, oznakowanie czy wprowadzenie urządzeń BRD (urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego), takich jak progi zwalniające, należy do obowiązków zarządcy terenu lub jego właściciela.

W przeciwieństwie do dróg publicznych, na których obowiązują bardziej rygorystyczne regulacje, montaż progów na drogach prywatnych wymaga przede wszystkim zatwierdzenia organizacji ruchu przez zarządcę drogi, bez konieczności uzyskiwania zgody policji.

Progi na drogach prywatnych są szczególnie przydatne w miejscach o wzmożonym ruchu pieszych lub ograniczonej widoczności. Można je montować np.

  • na osiedlach mieszkaniowych i drogach wewnątrzosiedlowych,
  • przy wjazdach na tereny zakładowe, parkingi lub inne tereny zamknięte,
  • w miejscach o intensywnym ruchu pieszym, takich jak przejścia przez parkingi czy drogi dojazdowe.

Warto jednak podkreślić, że na drogach prywatnych często stosuje się progi podrzutowe, które wymuszają znaczne ograniczenie prędkości – zwykle do 5–10 km/h.

Czy można samodzielnie zamontować próg zwalniający?

Na drogach publicznych montaż progów zwalniających wymaga zgody odpowiednich organów, takich jak zarząd dróg powiatowych, gminnych czy wojewódzkich. Na drogach prywatnych decyzja ta leży wyłącznie w gestii właściciela lub zarządcy terenu. Warto jednak zadbać o zgodność z normami, by uniknąć sytuacji, w której próg zwalniający staje się źródłem zagrożenia lub utrudnień dla użytkowników drogi.

Progi zwalniające = bezpieczeństwo na drodze

Progi zwalniające to niezastąpione rozwiązanie w zarządzaniu ruchem drogowym, które znacząco poprawia bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych. Odpowiedni dobór rodzaju progu, zgodność z przepisami oraz właściwy montaż są kluczowe dla ich skuteczności. Niezależnie od tego, czy planujesz instalację na drodze publicznej, czy prywatnej, warto postawić na sprawdzone urządzenia, które gwarantują trwałość i niezawodność.

Jeśli szukasz najwyższej jakości progów zwalniających, znaków drogowych lub innych urządzeń BRD, odwiedź nasz sklep internetowy znakidrogowe24.pl

 

Napisz komentarz

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium