Zapory drogowe
Zapory drogowe
Zapory drogowe służą do poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców.
Zapory drogowe to konstrukcje używane do kontrolowania lub ograniczania ruchu pojazdów i pieszych na drogach. Służą one różnym celom. Częstym powodem stosowania zapory drogowej jest wygradzanie miejsc robót prowadzonych w pasie drogowym lub na chodnikach. Stawia się je również wzdłuż ścieżek rowerowych. Zapory drogowe powinny być wykorzystywane również do zabezpieczenia ciągów pieszych, gdzie użytkownikami są dzieci, np. w pobliżu szkół podstawowych.
Zapory drogowe muszą mieć deseń pasów na przemian białych i czerwonych. Często mają również elementy odblaskowe, zwiększające widoczność ciągu zapór w miejscach niebezpiecznych.
Zapory w naszej ofercie wykonane zostały z wysokiej jakości materiałów, które odporne są na różne warunki atmosferyczne.
Zapory drogowe — regulacje prawne
Aktualne regulacje prawne dotyczące zapór drogowych w Polsce są zawarte w następujących aktach prawnych:
-
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r.
Dotyczy szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także warunków ich umieszczania na drogach. Zapory drogowe, takie jak U-20a, są opisane w załączniku nr 4 tego rozporządzenia.Odległość najbardziej wystającej poziomej części bariery ochronnej ponad poziomem nawierzchni drogi jest zdefiniowana w rozdziale 7, ustęp 89. Ustęp 90 określa sposób, w jaki należy projektować bariery ochronne wzdłuż jezdni oraz maksymalne dopuszczalne odkształcenie bariery. Ustęp 91 określa, że drogę klasy A lub S grodzi się obustronnie na całej długości, w sposób uniemożliwiający przedostanie się ludzi lub zwierząt oraz wyjątki (dojście do przystanku).
-
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
W sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Określa zasady stosowania barier na drogach, występowania przerw w ciągu zapór i dopuszczalne długości zapór drogowych.