
Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym przejazdy kolejowe w Polsce wymuszają na kierujących pojazdami zachowanie szczególnej ostrożności oraz dostosowanie się do widocznych znaków umiejscowionych przed przejazdem. Przed wjazdem na tory musisz się upewnić, że do torowiska nie zbliża się pojazd szynowy. A zatem na jakie oznakowanie przejazdów kolejowych trzeba zwracać uwagę? W Polsce stosuje się głównie znaki ostrzegawcze, a także sygnalizację świetlną i dźwiękową. Przejdź dalej i dowiedz się więcej!
Kategorie i typy przejazdów kolejowych
Jeśli chodzi o przejazdy kolejowe, kategorie są klasyfikowane literami od A do F. To oznacza, że mamy 6 różnych kategorii przejazdów kolejowych. Oznakowanie poszczególnych miejsc zaklasyfikowanych do konkretnej kategorii różni się m.in. od sposobu kierowania ruchem w danym miejscu.
Tabela 1: Rodzaje przejazdów kolejowych w Polsce
Kategoria przejazdu |
Sposób kierowania ruchem |
Stosowane znaki |
A |
Ręcznie przez uprawnionych pracowników lub za pomocą rogatek zamykających całą szerokość jezdni. |
Znak A-9, słupki wskaźnikowe, A-30 (dla bocznic). |
B |
Samoczynne systemy przejazdowe z sygnalizacją świetlną i rogatkami. |
Znak A-9, słupki wskaźnikowe. |
C |
Samoczynne systemy przejazdowe wyposażone tylko w sygnalizację świetlną. |
Znak A-10, słupki wskaźnikowe, krzyż św. Andrzeja. |
D |
Brak systemów zabezpieczających ruch. |
Znak A-10, krzyż św. Andrzeja, opcjonalnie znak B-20. |
E |
Przejścia dla pieszych, wyposażone w półsamoczynne systemy lub bariery. |
Znak A-10, słupki wskaźnikowe, krzyż św. Andrzeja. |
F |
Przejazdy na drogach wewnętrznych, z rogatkami stałymi zamykanymi ręcznie. |
Znak A-9, słupki wskaźnikowe. |
Jak wynika z powyższej tabeli, oznakowanie przejazdów kolejowych różni się w zależności od tego, jak w danym miejscu odbywa się kierowanie ruchem. W praktyce zarządcy dróg powinni zadbać o to, aby prawidłowo oznakować przejazd kolejowy tak, aby kierujący pojazdami mogli zachować szczególną ostrożność.
Jakie znaki kolejowe ustawia się przy przejazdach kolejowych?
W Polsce obowiązują różne znaki kolejowe, które znajdują zastosowanie na większości przejazdów torowych w infrastrukturze publicznej. Dwa podstawowe znaki, które są montowane tuż przed przejazdami to:
- Znak A-9 Przejazd kolejowy z zaporami – to znak ostrzegawczy, który wskazuje, że kierowca zbliża się na przejazd kolejowy z zabezpieczeniami automatycznymi.
- Znak A-10 Przejazd kolejowy bez zapór – w tym przypadku kierowca musi zachować szczególną ostrożność podczas przejazdu przez torowisko wraz z ustąpieniem pierwszeństwa pojazdom szynowym.
Pod znakami zarządca drogi może też umieścić tabliczkę T-7, która wskazuje na sposób przebiegu torów względem drogi. Uzupełnieniem oznakowania przejazdów kolejowych są słupki wskaźnikowe z kategorii G-1a, b oraz c. Umieszczane są po prawej stronie drogi i informują kierowców o odległości pozostałej do przejazdu przez torowisko.
W praktyce słupek z jedną kreską informuje o odległości do torowiska na poziomie 50-100 metrów, natomiast z dwoma kreskami o odległości 100-200 metrów. Kiedy widzimy słupek z trzema kreskami, wtedy możemy spodziewać się torowiska nie wcześniej niż za 150 metrów.
Jak powinien być oznakowany przejazd kolejowy?
Znaki przy przejazdach kolejowych to także znaki ostrzegawcze, np. A-30, który informuje o niebezpieczeństwach drogowych i konieczności zachowania szczególnej ostrożności albo T-10 wskazujący na bocznicę kolejową.
Oznakowanie przejazdu kolejowego bez zapór lub z półzaporami to głównie tzw. znak „Krzyż św. Andrzeja”. Jest umieszczany tuż przed przejazdem kolejowym jednotorowym lub wielotorowym. Za jego ustawienie odpowiada bezpośrednio zarządca linii kolejowej.
Znaki drogowe G-3 i G-4, czyli Krzyż św. Andrzeja, są ustawiane na przejazdach kolejowych kategorii C, D oraz przy przejściach dla pieszych w pobliżu torów, czyli dla kategorii E. Wymogiem jest umiejscowienie znaku w odległości do 5 metrów od główki skrajnej szyny torowiska. Te znaki wyznaczają miejsca zatrzymania się pojazdu, kiedy na torowisku znajduje się pojazd szynowy.
Dodatkowo przed przejazdem kolejowym bez zapór może zostać umieszczony znak B-20, czyli STOP, który wymusza na kierujących zatrzymanie się i sprawdzenie, czy przejazd przez torowisko jest bezpieczny.
Na koniec wspomnijmy też o sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Mowa przede wszystkim o sygnałach koloru czerwonego, które po uruchomieniu są informacją dla kierowców, że nie można kontynuować jazdy przez torowisko ze względu na nadjeżdżający pociąg lub inny pojazd szynowy. Dodatkowe sygnały dźwiękowe połączone z sygnalizatorem świetlnym informują o opuszczaniu lub podnoszeniu zapór.
Napisz komentarz