Na polskich drogach występuje wiele oznaczeń pionowych i poziomych. Jeśli chodzi o znaki drogowe poziome, wymiary takich elementów są uzależnione od rodzaju drogi, na której są stosowane. Chcesz dowiedzieć się, jakie wymiary powinny mieć poziome oznaczenia dróg i terenów do użytku pojazdów mechanicznych, rowerzystów i pieszych? Zajrzyj do naszego poradnika!
Podział znaków drogowych poziomych. W jakim celu się je stosuje?
Różne wymiary znaków poziomych oraz ich kategoryzacja na rodzaje ma na celu głównie:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i innych osób znajdujących się na drodze;
- usprawnienie ruchu pojazdów;
- ułatwienie korzystania z drogi publicznej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami poziome znaki drogowe dzielimy na:
- linie, np. pojedyncza przerywana, podwójna ciągła, ostrzegawcza, krawędziowa;
- strzałki kierunkowe, np. do jazdy na wprost lub do skrętu;
- oznaczenia przejść dla pieszych i rowerzystów, np. znak P-10 i P-11;
- linie zatrzymania i podporządkowania, np. znak P-12 i P-13;
- linie wyznaczające miejsca przystanku i postoju pojazdów, np. znak P-18 i P-19;
- linie wyznaczające buspasy i drogi rowerowe.
Dodatkowo w polskim systemie drogowym występują znaki poziome wskazujące na stanowiska postojowe dla osób niepełnosprawnych (znak P-24), a także informujące o prograch zwalniających albo drogach dla pieszych.
Jakie przepisy określają wymagania dla poziomych znaków drogowych?
Najważniejszym aktem prawnym jest Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych. To dokument, który określa definicje, rodzaje znaków oraz sygnały stosowane na drogach.
W tym akcie prawnym znajdziesz wszystkie istotne informacje na temat rodzajów i zastosowania oznaczeń drogowych. Dodatkowo sprawdzisz też wymiary znaków poziomych, które mogą być legalnie naniesione na nawierzchnię drogi publicznej.
Dowiedz się więcej: Jakie warunki muszą spełniać znaki drogowe?
Wymiary znaków drogowych poziomych – ile wynoszą?
Standardowe wymiary znaków drogowych różnią się zależnie od typu oznaczenia poziomego. Warunki techniczne wskazane przez Ustawodawcę wskazują na wartości podzielone pomiędzy linie podłużne, strzałki, symbole i napisy.
Linie podłużne (np. P-1, P-2, P-3, P-4)
Szerokość linii ciągłych i przerywanych zazwyczaj wynosi od 0,10 m do 0,15 m.
- Standardem na wielu drogach jest szerokość 0,12 m, zwłaszcza na drogach głównych i szybkiego ruchu.
- Na autostradach i drogach ekspresowych stosuje się często linie o szerokości do 0,15 m, a nawet 0,20 m, aby zapewnić lepszą widoczność przy wyższych prędkościach.
Długość odcinków linii przerywanej i przerwy:
- Typowa proporcja to 1:3 (np. 3 m odcinka linii i 9 m przerwy) na drogach o dużych prędkościach.
- Na drogach o mniejszych prędkościach dopuszczalne jest stosowanie krótszych odcinków, np. 2 m linii i 6 m przerwy.
Linie krawędziowe mają podobną szerokość jak linie środkowe (około 0,10–0,15 m), jednak często są stosowane w sposób zapewniający wyraźne rozgraniczenie pobocza.
Linie poprzeczne (np. P-12 „linia bezwzględnego zatrzymania – stop”, P-13, P-14)
Linie poprzeczne są zwykle szersze od podłużnych, aby wyraźnie sygnalizować konieczność zatrzymania. Typowa szerokość linii „stop” (P-12) to około 0,30–0,50 m. Linie zatrzymania przed przejazdami kolejowymi (P-14) muszą mieć wymiar 0,50 m.
Szerokość znaku P-10 (przejście dla pieszych) wynosi zazwyczaj 0,50 m dla każdego paska, a odstęp między kolejnymi pasami również 0,50 m, co umożliwia ich dobrą widoczność i rozpoznawalność.
Strzałki, symbole i napisy na jezdni (np. P-8, P-15, P-23)
Strzałki kierunkowe (P-8):
- Długość i rozmiar strzałek są ściśle określone, przy czym typowe długości mogą wynosić od ok. 3 do 5 m (lub nawet więcej), zależnie od klasy drogi i rodzaju strzałki.
- Szerokość linii tworzących strzałkę jest podobna do szerokości linii podłużnych.
Symbole i piktogramy (np. rower P-23, autostrada P-21, napisy STOP P-15):
- Wymiary są standaryzowane tak, aby były czytelne z odpowiedniej odległości i przy danej prędkości pojazdów.
- Przykładowo, symbol roweru (P-23) na drodze dla rowerów to piktogram o wysokości od ok. 1 do 2 m, zapewniający łatwą rozpoznawalność.
Dodatkowo napis „STOP” (P-15) ma ustalone proporcje i wymiary liter (np. wysokość liter rzędu 1–1,5 m).
Pozostałe minimalne wymagania dla stałego oznakowania poziomego
Współczynnik luminancji w oświetleniu rozproszonym (Qd) dla linii białych nie może być niższy niż 130 mcd/(m²·lx), a współczynnik odblasku wstecznego (RL) powinien wynosić co najmniej 100 mcd/(m²·lx).
Barwy znaków muszą mieścić się w wyznaczonych polach chromatyczności zapewniających właściwą czytelność znaku w każdych warunkach drogowych.
Napisz komentarz