Eksperymentalne oznakowanie dróg to takie, które ma na celu ujednolicenie wyglądu znaków drogowych w takich sposób, aby te były jak najbardziej czytelne dla kierowców i pieszych. Pierwsze projekty oznakowania eksperymentalnego pojawiły się już kilkanaście lat temu, kiedy to rząd zaplanował zmiany w zakresie oznakowania dróg szybkiego ruchu. A zatem czym jest i jak wygląda oznakowanie doświadczalne? Gdzie można je spotkać? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej!
Oznakowanie doświadczalne – co to znaczy?
Terminem oznakowania doświadczalnego określa się metodę oznakowania dróg i innych elementów infrastruktury publicznej w taki sposób, aby te były spójne z planowanymi rozwiązaniami cyfrowymi. Celem wdrożenia oznakowania eksperymentalnego jest weryfikacja, jak sprawdzają się konkretne rozwiązania i zmiany, a także jak wpływają na poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Cechy oznakowania doświadczalnego to:
- tymczasowość – najczęściej jest stosowane tylko przez krótki czas na potrzeby testów,
- celowość – czyli zbieranie informacji o zachowaniach kierowców w stosunku do miejsc, gdzie pojawia się oznakowanie eksperymentalne.
Dodatkowo ten rodzaj oznaczeń na drogach jest stosowany do utrzymania wyższych norm bezpieczeństwa w ruchu drogowym np. poprzez zmianę odblaskowości i widoczności znaków drogowych. W Polsce tego rodzaju oznakowanie musi być zgodne z regulacjami zawartymi w rozporządzeniach Ministerstwa Infrastruktury.
Gdzie i kiedy stosuje się oznakowanie eksperymentalne?
Znaki kierunku i miejscowości to pierwsze oznakowanie eksperymentalne, które pojawiło się w Polsce. W 2013 roku Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pozwoliła na oznakowanie eksperymentalne w zakresie oznaczeń kierunkowych oraz tablic szlaków drogowych na autostradzie A1.
Wprowadzenie oznakowania eksperymentalnego sprawdza się zarówno w ścisłych centrach miast, jak i na autostradach czy drogach ekspresowych oraz terenach wiejskich, gdzie występują problemy z widocznością oznaczeń drogowych. W praktyce jednak oznakowanie eksperymentalne stosuje się głównie na autostradach i drogach ekspresowych, a wybrane lokalizacje obejmują m.in. autostrady A1, A2 oraz A4.
Takie działania mają na celu ułatwienie kierowcom poruszanie się po wybranych odcinkach dróg oraz pozwalają na lepszą orientację w terenie. Większe i wyraźniejsze tablice i oznakowanie doświadczalne pozwala też na weryfikację tego, jak kierowcy reagują na nowe rodzaje znaków drogowych.
Jak wygląda oznakowanie doświadczalne? Najważniejsze informacje
W praktyce znaki doświadczalne to rodzaj oznakowania, który pojawił się po nowelizacji Rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz warunków ich umieszczania na drogach w 2021 roku. Właśnie wtedy na polskich drogach pojawiły się nowe oznaczenia:
- znak E-20 – oznaczenie, które informuje o zbliżaniu się do węzła drogowego na autostradzie;
- znak E-1 – duża tablica przeddrogowskazowa, na której znajduje się też tabliczka z piktogramem wjazdu z numerem węzła drogowego;
- znak E-3 – drogowskaz, który wskazuje numer drogi i kierunek jej przebiegu;
- znak D-23b – oznaczenie stacji paliw z punktem ładowania pojazdów elektrycznych.
A zatem oznakowanie eksperymentalne jest wprowadzane zawsze wtedy, kiedy zmienia się sytuacja na krajowych drogach lub nowe technologie modernizują sposób korzystania z pojazdów mechanicznych – jak napędy elektryczne, które wymuszają obecność ładowarek na stacjach paliw.
W rzeczywistości oznakowanie eksperymentalne to znaki drogowe, które muszą być stosowane ze względu na zmieniające się potrzeby kierowców i uwarunkowania związane z niebezpiecznymi sytuacjami na drogach. Warto też zaznaczyć, że eksperymentalne oznakowanie drogowe może być tymczasowe, choć większość rozwiązań jest na stałe wdrażana w system infrastruktury dróg publicznych.
Napisz komentarz