Prawidłowe ustawienie pachołków drogowych – co mówią przepisy?
Głównym aktem prawnym informującym o przepisach ustawiania pachołków drogowych jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Zgodnie z najnowszymi wytycznymi pachołki drogowe U-23 dzielimy na cztery odmiany: U-23a, U-23b, U-23-c, U-23d.
Źródło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190002311/O/D20192311-c2.pdf.
Ustawodawstwo przewiduje też pewnie ograniczenia co do odległości pomiędzy poszczególnymi pachołkami ustawionymi w infrastrukturze drogowej. Najważniejsze zagadnienia dotyczące odległości to:
- 3 metry podczas wyznaczania skosów,
- 10 metrów przy oznakowaniu uskoku podłużnego,
- od 5 do 10 metrów przy wygrodzeniu jezdni wyłączonych z ruchu drogowego,
- 12 metrów dla zabezpieczenia świeżo malowanych linii drogowych,
- 0,5 metra dla świeżo wykonanego remontu cząstkowego na drodze.
Jeśli chodzi o ustawienie pachołków drogowych w infrastrukturze publicznej – zarządca lub inne odpowiedzialne podmioty muszą stosować się do powyższych przepisów. W przeciwnym razie rzutowałoby to negatywnie na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Jeśli chcesz poznać wszystkie rodzaje i zastosowanie pachołków drogowych, przejrzyj nasz blog. Przygotowaliśmy też inny artykuł, który jest pomocny podczas składania zamówienia na pachołki drogowe, np. do oznaczenia niebezpiecznej strefy remontu jezdni.
Zastosowanie pachołków drogowych – co warto wiedzieć?
Pachołki wykorzystywane w infrastrukturze publicznej znajdują podobnie szerokie zastosowanie, jak klasyczne znaki poziome, znaki ostrzegawcze czy nawet znaki zakazu. W praktyce zastosowanie pachołków drogowych dotyczy:
- wyznaczania skosów i torów jazdy,
- oznakowania krótkotrwałych robót drogowych,
- doraźnego i awaryjnego oznaczenia miejsc niebezpiecznych np. wypadku lub kolizji,
- oznaczenia podłużnego uskoku podczas realizowania nakładek bitumicznych,
- zabezpieczenia świeżo namalowanych linii oznakowania poziomego,
- ochrony świeżo przeprowadzonych remontów drogi, ale na powierzchni nie większej niż 1 m2.
Aby pachołek drogowy spełniał swoją funkcję, musi zostać prawidłowo umieszczony na jezdni – podobnie jak sygnalizacja świetlna przed przejściami dla pieszych lub skrzyżowaniami.
Warto też dodać, że prawidłowe ustawienie pachołków drogowych dotyczy nie tylko sposobu ich rozmieszczenia, ale także rozmiarów i klasy odblaskowości. Tylko prawidłowo dobrany pachołek będzie w stanie zapewnić optymalny poziom, bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Cechy pachołków drogowych – jakie wybrać przed wykonaniem ustawienia na drodze?
Kluczowe cechy dobrych pachołków drogowych, które znajdą zastosowanie w infrastrukturze publicznej to:
- wykonane z wysokiej jakości materiałów elastycznych np. PE, PCV, guma recyklingowa REC,
- pachołki powinny być koloru czerwonego lub pomarańczowego (fluorescencyjny),
- konstrukcja musi być odpowiednio dociążona, aby spełniała wymogi prawne.
Dodatkowo pachołki drogowe wykorzystywane po zmroku muszą być wykonane z folii odblaskowej lub mieć dodatkowy płaszcz odblaskowy.
Przeczytaj także: Lepiej wypożyczyć czy kupić znaki drogowe?
Pamiętaj, że pachołek drogowy to pełnoprawny znak drogowy, a więc jego obecność na drodze musi być respektowana przez wszystkich uczestników ruchu drogowego. Aby legalnie postawić pachołek na dowolnej drodze publicznej – decyzję o tym musi podjąć zarządca drogi lub inny podmiot odpowiedzialny za reorganizację ruchu.
Ustawianie pachołków drogowych – gdzie trzeba zadbać o prawidłowe rozmieszczenie?
Drogowe pachołki dostępne w naszym sklepie drogowym znajdują zastosowanie nie tylko na drogach publicznych w miejscach prowadzonych prac remontowych lub w obrębie świeżo namalowanych pasów poziomych.
Zarządca obiektu lub drogi, który zna aktualne przepisy, może stosować w razie potrzeby pachołki drogowe w takich miejscach, jak:
- parkingi zewnętrzne i wewnętrzne np. podziemne,
- wjazdy do budynków,
- drogi wewnętrzne, osiedlowe, krajowe, szybkiego ruchu i autostrady,
- galerie handlowe,
- magazyny,
- hale produkcyjne.
W praktyce certyfikowany pachołek drogowy stanowi podstawowy element informujący kierowców lub inne osoby o występującym niebezpieczeństwie lub ograniczeniu w ruchu.
Napisz komentarz