Rola znaków drogowych – jakie są ważniejsze? Pionowe czy poziome?
Aby zrozumieć zasadność stosowania oznakowania pionowego i poziomego, warto zapoznać się z rolą każdego rodzaju oznaczeń stosowanych na drogach publicznych. W tym przypadku zachęcamy do zaczerpnięcia kluczowych informacji z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach[1].
Zgodnie z aktualnymi wymogami prawa, znaki poziome i pionowe należy traktować w taki sam sposób bez specyficznej hierarchii. Niemniej jednak w Art. 2 Ust. 6 znajdziemy definicję roli znaków drogowych.
Znaki poziome odzwierciedlające znaki pionowe ostrzegawcze lub zakazu albo dodatkowe znaki szlaków rowerowych stanowią powtórzenie zastosowanych znaków pionowych, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Analizując powyższe przepisy, możemy założyć, że poziome znaki najczęściej nie występują jako samodzielne oznakowanie, ale nie ma też regulacji, które zabraniałyby ich stosowania w taki sposób. Przykład? Koperta dla osób niepełnosprawnych (parking) wcale nie musi być oznakowany pionowo – wystarczą poziome linie.
Na naszym blogu wyjaśniamy wszystkie kwestie związane z rozmieszczaniem znaków drogowych. Poruszyliśmy też temat: Po której stronie stawiać znaki drogowe?
Hierarchiczność znaków drogowych – co warto wiedzieć?
Znaczącą kwestią w zakresie obowiązywania poszczególnych oznaczeń na drogach jest hierarchiczność znaków. Zarówno znaki poziome, jak i pionowe są objęte tym zagadnieniem. W praktyce zasady są dość proste:
- znaki poziome najczęściej stanowią powtórzenie pionowych takich jak: znaki ostrzegawcze i znaki zakazu,
- poszczególne oznaczenia na drogach nie muszą być sobie podporządkowane.
Kiedy znak pionowy na drodze nie jest skorelowany ze znakiem poziomym, musimy czym prędzej skontaktować się z zarządcą drogi. To kategoryczny błąd, który może skutkować pogorszeniem poziomu bezpieczeństwa na danym odcinku drogi.
Wymagania do ustawienia znaku poziomego na drodze
Wszelkiego rodzaju linie ciągłe, przerywane, pojedyncze, podwójne oraz napisy i symbole powinny spełniać określone warunki wynikające z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2003 roku. Najważniejsze to:
- dobra widoczność przez całą dobę,
- wysoki współczynnik odblaskowości,
- szorstkość, czyli antypoślizgowość,
- trwałość,
- odporność na zabrudzenia,
- prosta metoda aplikacji.
Poniżej przygotowaliśmy tabelę z podstawowymi wymogami technicznymi dla znaków poziomych, które znajdują zastosowanie na poszczególnych drogach w Polsce.
Typ drogi |
Współczynnik luminacji β (widoczność w dzień) |
Powierzchniowy czynnik odblasku (widzialność w nocy) [mcd/lx/m²] |
Wskaźnik szorstkości SRT |
Trwałość w skali LCPC |
Autostrady |
0,32 |
200 |
50 |
6 |
Drogi ekspresowe |
0,32 |
150 |
50 |
6 |
Pozostałe drogi |
0,30 |
100 |
45 |
6 |
Każdy zarządca powinien też zapoznać się z artykułem: Jak głęboko wkopać znak drogowy i inne zasady ustawiania znaków. To garstka praktycznych informacji, które są pomocne podczas realizacji oznakowania dróg publicznych i prywatnych.
Czy pionowe znaki mają pierwszeństwo przed poziomymi? Podsumowanie
Nie ma żadnych aktów prawnych, które jednoznacznie wskazywałyby na pierwszeństwo respektowania znaków pionowych przed poziomymi. Niemniej jednak te drugie są najczęściej stosowane jako uzupełnienie oznaczeń pionowych – z wyjątkiem niektórych miejsc parkingowych.
To warto wiedzieć: Oznakowanie robót drogowych – zasady.
Pamiętajmy jednak o tym, że różnorodność znaków drogowych jest ogromna. Choć podstawowe oznaczenia pionowe i poziome najczęściej się uzupełniają, powinniśmy wiedzieć też, że występowanie ich w formie przeciwstawnej powinno być natychmiast zgłoszone do odpowiedniego zarządcy.
Tylko prawidłowo rozmieszczone znaki pionowe i namalowane oznakowanie poziome jest w stanie zapewnić nam maksymalny poziom bezpieczeństwa podczas poruszania się przez drogi publiczne.
[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20032202181
Napisz komentarz