Pomagamy w wyborze +48 695 500 540
suma: 0,00 zł Złóż zamówienie
Blog
wstecz

Jak usunąć znak drogowy?

0
Jak usunąć znak drogowy?

Usunięcie a unieważnienie znaku drogowego – czym się różni?

Pomiędzy usunięciem i czasowym unieważnieniem znaku drogowego jest jedna, podstawowa różnica. Do usunięcia dochodzi wtedy, kiedy dotychczas postawiony znak nie spełnia już swojej funkcji lub zmieniła się organizacja ruchu drogowego na danym odcinku jezdni. Wtedy zarządca może sam podjąć decyzję o wyrzuceniu takiego drogowskazu lub zrealizować takie działania w wyniku otrzymanego wniosku z prośbą o usunięcie znaku.

Kiedy na drodze znajduje się zepsuty drogowskaz, każdy kierowca powinien wiedzieć, gdzie zgłosić uszkodzony znak drogowy. Możesz w tym celu zadzwonić na policję, ale w ten sposób otrzymasz tylko informację, kto zarządza daną drogą. Najskuteczniejsze działanie to zgłoszenie uszkodzenia znaku bezpośrednio do zarządcy – najlepiej na piśmie za potwierdzeniem odbioru.

Czasowe unieważnienie znaku drogowego stosuje się wtedy, kiedy na odcinku jezdni realizowany jest remont lub inne działania, które okresowo wykluczają konieczność stosowania się do danego oznakowania. W celu uniknięcia demontażu znaki drogowe okleja się specjalnymi taśmami, które w każdej chwili można swobodnie zdjąć.

Jeśli dojdzie do unieważnienia znaku poziomego na drodze – tutaj też obowiązują konkretne przepisy. Do tymczasowego odwołania poziomych oznaczeń w białym kolorze stosuje się farbę żółtą, gdzie pasy są grubości minimum 12 centymetrów. Warto dodać, że tymczasowe oznakowanie poziome na jezdni musi być łatwe do późniejszego usunięcia.

Przeczytaj także: Gdzie zgłosić uszkodzony znak drogowy?

Usunięcie znaku drogowego z jezdni – krok po kroku

Usunięcie znaku drogowego jest procesem regulowanym przez prawo i wymaga przestrzegania określonych procedur. Samowolne usunięcie, przesunięcie, czy zniszczenie znaku drogowego jest wykroczeniem i może skutkować konsekwencjami prawnymi, np. grzywną lub pozbawieniem wolności.

Podstawą prawną regulującą ustawianie i usuwanie znaków drogowych jest Prawo o ruchu drogowym oraz przepisy wykonawcze do tego prawa, w tym rozporządzenia dotyczące znaków i sygnałów drogowych.

Cała procedura usunięcia znaku drogowego jest realizowana przez zarządcę danej drogi, ale tylko na specjalny wniosek złożony, np. przez kierowców. Aby zlikwidować znaki poziome, znaki ostrzegawcze czy nawet znaki zakazu z drogi, musisz przejść następujące procedury.

  1. Złożenie wniosku o usunięcie znaku drogowego

Wniosek składasz bezpośrednio do zarządcy drogi, który odpowiada za umieszczenie oznakowania poziomego, pionowego, a także za to, jak działa sygnalizacja świetlna na danej drodze. We wniosku musisz uwzględnić uzasadnienie faktu usunięcia znaku drogowego.

  1. Wydanie decyzji przez zarządcę drogi

Podmiot odpowiedzialny za daną drogę lub odcinek jezdni po zapoznaniu się z wnioskiem jest zobligowany do zapoznania się ze sprawą i wydania decyzji na ten temat. Jeśli wniosek zostanie uznany za zasadny, zarządca rozpocznie procedury związane z usunięciem znaku z drogi. Podstawą do uznania wniosku jest zgodność powodów z aktualnymi przepisami dot. bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

  1. Usunięcie znaku drogowego

Ostatni krok to ostateczne usunięcie wcześniej postawionego znaku. Tym powinny zająć się podmioty wydzielone do realizowania prac remontowych na drogach. Samodzielne usunięcie znaku bez zgody zarządcy może generować liczne konsekwencje prawne.

Zachęcamy do zapoznania się z innymi wpisami na naszym firmowym blogu. Mamy wiele przydatnych wskazówek, które odpowiadają m.in. na pytania, kto może ustawić znak drogowy.

Kto odpowiada za usunięcie znaku z drogi?

W Polsce za usunięcie znaku drogowego odpowiadają wyłącznie organy zarządzające ruchem oraz zarządcy dróg. Tylko te podmioty mogą legalnie pozbyć się znaku drogowego z wybranej drogi. Niestety nie ma innej drogi, aby legalnie pozbyć się drogowskazu, który nie spełnia już swojej funkcji.

Poniżej przedstawiamy listę podmiotów, które odpowiadają za organizację ruchu na danej drodze, postawienie oraz usuwanie znaków drogowych.

Kategoria drogi

Organ zarządzający

Autostrady

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)

Drogi krajowe

GDDKiA lub odpowiedni Zarząd Dróg Wojewódzkich, Prezydent Miasta

Drogi wojewódzkie

Zarządy Dróg Wojewódzkich, Prezydent Miasta, Starosta, Marszałek Województwa

Drogi powiatowe

Zarządy Dróg Powiatowych, Prezydent Miasta, Starosta

Drogi gminne

Urzędy Gmin, Starosta, Wójt, Burmistrz

Jeśli nie wiesz, gdzie zgłosić uszkodzony znak drogowy – skorzystaj z danych w tabeli. Wystarczy, że dowiesz się, na jakiej drodze leży uszkodzony znak, a następnie złożysz odpowiedni wniosek do wybranego zarządcy.

Co musi zawierać wniosek o usunięcie znaku drogowego?

Złożenie wniosku o usunięcie znaku drogowego wymaga przede wszystkim prawidłowego uzupełnienia wzoru dokumentu. W piśmie kierowanym do zarządcy drogi uwzględnij takie informacje, jak:

  • dane wnioskodawcy,
  • dane zarządcy,
  • dokładny opis lokalizacji znaku,
  • powody, dla których znak powinien zostać usunięty – warto tu wskazać akty prawne,
  • dowody i załączniki, np. zajęcia,
  • propozycję nowej organizacji ruchu w danym miejscu,
  • czytelny podpis wnioskodawcy,
  • datę sporządzenia pisma.

Legalne usunięcie znaku drogowego wymaga przestrzegania procedur administracyjnych i prawnych. Samowolne działania w tym zakresie są niezgodne z prawem i mogą prowadzić do odpowiedzialności karnej. Pamiętaj jednak, aby wszelkie działania dotyczące usuwania znaków drogowych były koordynowane z odpowiednimi organami zarządzającymi ruchem.

Przeczytaj również: Co zrobić, żeby postawić znak drogowy?

Napisz komentarz

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium