Czym jest próg zwalniający?
Zgodnie z przepisami progi zwalniające to urządzenia, które służą bezpieczeństwo ruchu drogowego i wymuszają na kierujących fizyczne ograniczenia prędkości pojazdów. Są montowane wyłącznie w miejscach i na odcinkach dróg, gdzie zachodzi konieczność skuteczniejszego ograniczenia prędkości pojazdów, szczególnie jeśli standardowe znaki drogowe nie są respektowane.
Progi zwalniające – kto decyduje o ich montażu na drodze?
Dokładne zasady odnośnie do sposobów rozmieszczenia znaków drogowych oraz tego, kto może je umieszczać na konkretnych rodzajach dróg można znaleźć w Rozporządzaniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.[1]
Jeśli chodzi o progi zwalniające, przepisy jasno określają, kto może legalnie je postawić i na jakich drogach można to robić. Na ten moment podmioty zobligowane do stosowania progów i elementów gumowych w infrastrukturze drogowej to: zarządcy, prywatni właściciele posesji, instytucje państwowe odpowiedzialne za utrzymanie bezpieczeństwa na wybranych drogach.
Jak i gdzie ubiegać się o próg zwalniający?
Zarządcy dróg, samorządy, urzędy gminy lub miasta to podmioty, które powinny mieć świadomość, jak wybrać progi zwalniające oraz w jaki sposób prawidłowo je zamontować. To właśnie to takich instytucji należy zgłosić wniosek o umieszczenie progu zwalniającego. Takie urządzenia można legalnie postawić na terenie zabudowanym, gdzie zachodzi konieczność fizycznego ograniczenia prędkości aut poruszających się po jezdni.
Osoby, które chcą, aby w danym miejscu zostały postawione progi zwalniające, powinny tylko złożyć stosowny wniosek do podmiotu obsługującego wybrany teren. To w obowiązku zarządców i instytucji odpowiedzialnych za utrzymanie dróg leży kwestia świadomości, jakie progi zwalniające będą skuteczne w konkretnej lokalizacji.
Czy samodzielny montaż progu zwalniającego jest legalny?
Samodzielni montaż dowolnego rodzaju progu zwalniającego jest legalny wyłącznie na prywatnej posesji, czyli na:
- drogach dojazdowych do nieruchomości,
- drogach rowerowych,
- parkingach,
- miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów, których właścicielem jest podmiot prywatny lub przedsiębiorstwo.
Niemniej, jeśli droga łączy się z publiczną przestrzenią, konieczne jest zgłoszenie do stosownego urzędu faktu postawienia urządzenia spowalniającego.
Aby próg zwalniający został zamontowany poprawnie, trzeba także wiedzieć, jakie progi zwalniające są w 100% legalne. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury nakłada wymóg, że urządzenie fizycznie zwalniające prędkość pojazdów mechanicznych nie powinno być wyższe niż 10 cm.
Dodatkowo próg zwalniający musi być odpowiednio oznakowany, aby kierujący pojazdami mieli możliwość odpowiednio szybkiej reakcji i zmniejszenia prędkości. Gotowe progi zwalniające do montażu na drogach powinny mieć odpowiednią: budowę, kąt nachylenia, wysokość oraz kolorystykę.
Warto znać zasady nie tylko dotyczące tego, jak wybrać progi zwalniające, ale także jak wybrać lustro drogowe. To przydatna wiedza, która pozwala na stworzenie bezpiecznej przestrzeni w infrastrukturze drogowej tak, aby zarówno piesi, rowerzyści, jak i kierujący pojazdami nie byli narażeni na następstwa wypadków lub kolizji.
Rodzaje progów zwalniających – jakie występują w infrastrukturze drogowej?
W Polsce rozróżniamy kilka odmian progów zwalniających, które są stosowane na jezdniach publicznych i prywatnych w terenie zabudowanym. Warto przyswoić dodatkową wiedzę z zakresu rodzajów progów zwalniających, aby móc wybrać odpowiednie urządzenia, które najlepiej sprawdzą się w konkretnej sytuacji.
- Progi najazdowe (U-16) to konstrukcje, które można pokonać pojazdami w sposób płynny. Delikatnie wymuszają zmniejszenie prędkości, ale bez konieczności spowalniania pojazdów praktycznie do zera. Można je spotkać, np. przed przejściami dla pieszych.
- Progi podrzutowe (U-15) występują w formie wybrzuszeń, które wymuszają na kierujących zmniejszenie prędkości. Są znacznie agresywniejsze niż modele najazdowe.
Rodzaje progów zwalniających dzielimy także ze względu na materiał wykonania, konstrukcję oraz umiejscowienie. Powszechnie znane progi zwalniające to modele: listwowe, płytowe oraz wyspowe, a także takie wykonane z tworzywa sztucznego, betonu lub gumy.
A zatem jakie progi zwalniające warto wybrać do skutecznego ograniczenia prędkości pojazdów poruszających się po drogach prywatnych oraz publicznych? Przede wszystkim modele gumopodobne, które łatwo zamontować i zdemontować. Te są dodatkowo miękkie, a więc nie ma ryzyka, że uszkodzą pojazd.
Wersje betonowe pochłaniają więcej czasu w przypadku montażu, ale zachowują swoją trwałość na wiele lat. Ostatni rodzaj progów zwalniających to wersje z tworzyw sztucznych, które są lekkie, łatwe w montażu i występują w wielu wersjach kolorystycznych.
A może potrzebujesz znaków drogowych od zaraz? Oznakowanie drogowe, tabliczki oraz progi zwalniające bez najmniejszego problemu zamówisz przez internet na stronie sklepu online. Niezależnie od stopnia złożoności zamówienia, możesz odebrać towary osobiście lub poczekać na doręczenie paczki przez kuriera.
Na jakich drogach montuje się progi zwalniające? Podsumowanie
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku niezależnie od tego, jakie progi zwalniające zostaną wybrane, te nie mogą być stosowane:
- na drogach krajowych i wojewódzkich,
- na miejskich drogach ekspresowych,
- na ulicach i drogach gdzie kursuje komunikacja miejska,
- na łukach dróg.
Te przepisy nie wykluczają natomiast stosowania progów zwalniających na drogach powiatowych i gminnych. Pamiętaj jednak o tym, że to podmioty zarządzające danymi odcinkami jezdni są odpowiedzialne za rozpatrywanie wniosków i nowych projektów organizacji ruchu na drodze z uwzględnieniem progów zwalniających.
A może interesuje Cię oznakowanie miejsc parkingowych w strefie zamieszkania? Dokładne wymogi techniczne znajdują się w ten samej ustawie, które podpowiada, jak wybrać progi zwalniające i gdzie je legalnie umieścić, aby spełniały swoją funkcję.
[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20032202181
Napisz komentarz